Ondernemen is een vak

Genre: Managementboeken

Structuur, onderbouwing, kennis en autoriteit. Dat zijn belangrijke pijlers die je kunt inzetten bij het schrijven een managementboek. Wil je weten hoe? En vraag je je af wat er nog meer bij komt kijken?

Vaak is de inhoud van een managementboek gericht op een specifiek onderwerp. Je krijgt hulp bij het solliciteren of bij het starten van een bedrijf. Of je leest over de beste manier om je product te verkopen. Als je zo’n specifiek onderwerp behandelt, let dan goed op de structuur van je verhaal. Maak een inleiding, zodat mensen weten waar je heen wilt en waarvoor ze het boek kunnen gebruiken. Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je doel is, en zorg dat je dat doel in het vizier houdt tijdens het schrijven. Maak vervolgens een heldere inhoudsopgave en verdeel je manuscript in logische stappen. Als je de structuur zelf goed voor ogen houdt, kun je de lezer ook een prettige opbouw bieden. Behandel bijvoorbeeld eerst een stuk theorie, om een kader te schetsen, en ga daarna de diepte in met onderzoek, voorbeelden en oefeningen.

“Een heldere structuur is onmisbaar voor een managementboek”

Gebruik voorbeelden uit de praktijk
Onderbouwing is van groot belang als je zaken wilt ondersteunen. Doe dit met (eigen) gedegen onderzoek, en vergeet hierbij eventuele bronvermelding niet. Lees hier meer over op SCRIBBR.nl. Denk hierbij aan testresultaten of andere bewijzen die aansluiten bij je theorie. Maak ook zeker gebruik van voorbeelden uit de praktijk. Hierbij kun je je eigen kennis inzetten. Gebruik je ervaring en deel die. Van in de praktijk opgedane ervaring leren mensen vaak het meeste. Hier komt ook je autoriteit om de hoek kijken. Laat zien dat je verstand van zaken hebt. Misschien vertel je wel over het opzetten van een kleine business, en heb je zelf al jaren geleden een inmiddels succesvol bedrijf opgezet. Dit geeft de lezer het vertrouwen dat hij of zij te maken heeft met een professional, die weet waar hij of zij over praat.

Denk dus aan de drie pijlers en zet ze in. Wie weet hoeveel mensen je hiermee handvatten kunt bieden.

Ieder manuscript is anders en uniek.
Er bestaan geen strikte voorwaarden waaraan een goed managementboek moet voldoen. Ieder manuscript is anders. Het is jouw idee en jouw schrijfstijl. Gebruik de tips die passen bij je boek. We kijken met alle respect naar elk manuscript dat we ontvangen. De schrijversprijs Boekgoud staat open voor ieder boek! Stuur ons gerust je manuscript.

Uitgelichte Schrijfthema's

Een boek uitgeven?

Je manuscript is bij ons van harte welkom. Wij bekijken het, en laten je daarna snel weten wat volgens ons de publicatiemogelijkheden zijn. 'Nooit geschoten is altijd mis'.

Onlangs verschenen

Genre: Managementboeken