BoekGoud geldt als een erkenning voor de prestaties van de deelnemende auteurs en heeft tot doel schrijvers te stimuleren hun creativiteit ten volle te gebruiken, te ontwikkelen en te etaleren en daarbij het plezier te ervaren dat met het schrijven samengaat.
Bij de vakjuryprijzen maakt de jury een inhoudelijke keuze voor het beste boek in drie verschillende categorieën.Boeken in de categorie non-fictie bevatten informatieve teksten of beelden, die hoofdzakelijk op de werkelijkheid betrekking hebben. Een kenmerk van non-fictie is dat het voornamelijk dient om informatie over te dragen.
Boeken die zijn opgenomen in de categorie fictie zijn verhalen die niet op de werkelijkheid zijn gebaseerd. Het is literatuur met verzonnen elementen. Een kenmerk van fictie is dat het zich hoofdzakelijk in de fantasie van de auteur of lezer afspeelt.
De boeken in de categorie YO! zijn uitgeven door Boekscout YO!, de uitgeverij voor jong talent tussen de 10 en 15 jaar.
De vakjuryprijzen worden uitgereikt in drie categorieën, zodat alle auteurs kans maken. Binnen de categorieën wordt geen onderscheid gemaakt tussen genres. Geen verschil tussen poëzie en proza, tussen kinderboeken en boeken voor volwassenen, tussen fotoboeken en tekstboeken, enzovoort. Kortom: álle boeken doen mee.
Hierbij geldt vooral de vraag: hoe oorspronkelijk is het boek. Hoe 'eigen' heeft de auteur het boek opgezet? Welke invalshoeken zijn gekozen, welke wendingen zijn gebruikt, welke lijnen zijn getrokken, hoe nieuw/vernieuwend en hoe hanteerbaar is het boek door opzet en inhoud?
Hoe is de auteur met de taal omgesprongen? Hier wordt gekeken naar de taalvaardigheden die de auteur heeft gebruikt in stijl, woordgebruik, zinsconstructies, eventuele dialogen, helderheid en eigenheid.
Is de auteur erin geslaagd het boek herkenbaar te maken voor een breed publiek? Herkenbaarheid toont zich in het vermogen aansluiting te creëren bij de belevingswereld van de lezers, dan wel bij de empathie van de lezers. Bij non-fictie zal het hier gaan om een aansprekende onderwerpkeuze die op een aansprekende manier wordt verwoord, en op de naadloze aansluiting bij de doelgroep. Bij fictie zal het onder meer gaan om het vermogen lezers zich te laten identificeren met personages, of met de gevoelswereld die in het boek tot uiting komt.
Diepgang laat zich op allerlei manieren meten. Het eventueel aanwezige literaire karakter bij fictie is daar een van. Ook bij non-fictie wordt gekeken naar de diepgang en daar zal het onder meer gaan om de naadloos in het boek verwerkte brede kennis van zaken over het onderwerp.
De mate waarin de auteur erin slaagt zijn/haar lezers te boeien en geboeid te houden is mede-bepalend bij de selectie. Het gaat hier om het beroep dat een auteur doet op de nieuwsgierigheid en/of de leerbehoefte van de lezers.
Anneke van Dok was staatssecretaris, Tweede Kamerlid en burgemeester. Ze heeft zes roman op haar naam staan. Met het haar roman ‘Twee keer woordwaarde’ (2016) won ze BoekGoud-titel in 2016. Haar laatste titel ‘Het Wajangspel’ (2022) verscheen wederom bij Uitgeverij Boekscout. Sinds 2017 is ze jurylid van de fictieprijs.
Ed van Heijzen schreef zeven boeken, waarvan zes non-fictieboeken en één fictieboek. Spraakmakend. Meerdere van deze boeken waren ook in hoge mate nieuwswaardig. Ed is ook mede-auteur van het promotieboekje van Boekscout. Hij is sinds de start van BoekGoud actief betrokken bij de vakjury.
Marja Vos werkte onder andere als docente Nederlands op de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Marja is auteur van 28 titels, waaronder vier jeugd-/kinderboeken. Haar laatste titel ‘Naar de Kermis’ (2022) verscheen wederom bij Uitgeverij Boekscout. Ze is sinds de start van BoekGoud actief betrokken bij de vakjury.
Erwin de Haan is sinds 2015 directeur van Uitgeverij Boekscout. Samen met de manuscriptbeoordelaars maakt hij de voorselectie voor de vakjury.
Juryleden zijn uitgesloten van deelname aan de publieks- en vakjuryprijs.