Promoot je boek

Natuurlijk weet je zelf waar je boek over gaat, maar je wilt het natuurlijk ook aansprekend overbrengen. Wij geven je graag tips over de manier waarop je handig en doelgericht te werk gaat.

Wat wil je met je boek bereiken? Wie is je doelgroep? Het zijn vragen die je jezelf toen je begon met het schrijven van je manuscript waarschijnlijk al hebt gesteld. Het is goed om een duidelijk antwoord te hebben op deze en meer vragen, zodat je een kort en bondig antwoord kunt geven als iemand je vraagt: ‘Waar gaat je boek eigenlijk over?’

Schrijf een pitch
Schrijf of bedenk bijvoorbeeld een pitch: dit betekent dat je binnen één minuut kunt vertellen (en verkopen!) wat je wilt. Belangrijke punten om hierbij over na te denken zijn:

  • Wat wil je bereiken?
  • Wie is je doelgroep?
  • Een korte schets van de inhoud
  • Waarom moeten mensen het lezen?

Gebruik je netwerk
Als je dit zelf helder voor ogen hebt, zul je niet snel met een mond vol tanden staan als iemand je ernaar vraagt. Je kunt je op deze vragen voorbereiden, want ze gaan geheid komen, en dan heb jij je antwoord al klaar. Vooral waarom mensen het moeten lezen is belangrijk. Is het een aanvulling op hun boekenkast? Is het een vernieuwende theorie? Is het een daverende roman vol liefde die je móet lezen? Je mag hier echt wel je trots laten doorschemeren. Wees vooral niet te bescheiden, mensen moeten je verhaal toch ook echt lezen? Ga ervoor en laat je onzekerheid achter je. Gebruik hiervoor zeker je netwerk. Alle contacten die je al hebt, zijn mooi meegenomen en kun jij mooi gebruiken voor het bekendmaken dat jouw boek verschenen is. Hebben ze je boek al gelezen? Vraag ze dan zeker ook om een review te plaatsen. Dit kan extra aandacht voor je boek genereren en zorgt dat anderen misschien ook getriggerd worden om het boek aan te schaffen.


Stappenplan

Een boek uitgeven?

Je manuscript is bij ons van harte welkom. Wij bekijken het, en laten je daarna snel weten wat volgens ons de publicatiemogelijkheden zijn. 'Nooit geschoten is altijd mis'.